Ammatillinen kuntoutus – uusi ura mobiilibisneksessä

15.10.2015

Teksti Riitta Ekholm
Kuvat Vesa Tyni

Välilevyn surkastuminen vei rakennusyrittäjä, kauppatieteen maisteri Jan Östmanilta työn. Viisikymppinen myynnin ja it-alan osaaja sai uuden alun Eteran kuntoutuksen turvin.

Jan Östmanilla on Hankenin opiskeluajoista lähtien ollut selvä suunta, minne hän on menossa. Rahoitus pääaineena ei ole pahasta kenellekään bisneksessä elantonsa hankkivalle, hän tuumasi.

Tietojenkäsittely eli 1970-luvun loppuvuosina sen aikaista hypeä ja vei mennessään. Kun Östman puursi viimeisten tenttien parissa, hän teki jo töitä Tietojenkäsittely Oy:ssa: Hommat hoituvat reikäkorteilla – applikaatioista ei ollut aavistusta.

Östman kuvaa itseään pitkän linjan myynnin ammattilaiseksi ja it-osaajaksi, eikä syyttä. Uran aikana tehtäviä ja työnantajia on kertynyt pitkä lista. Itänaapuri ehti tulla tutuksi jo Neuvostoliiton aikana ja myöhemmin Pietarissa kahteen kertaan asuessaan.

Kaikki ei kuitenkaan aina mene niin kuin Strömsössä: Vuoden 1997 devalvaatio siivosi Pietarista yhtiöitä ja myös Östman palasi Suomeen. Yksitoista vuotta myöhemmin hän palasi takaisin Venäjälle, mutta finanssikriisi iski sittemmin lumipallovyörynä kasvoille myös häntä.

"Palasin Suomeen, ja luita ja ytimiä myöten huomasin olevani yli viisikymppinen", sanoo Östman.

Työnhakua Exelin kanssa

Jan Östman otti käyttöönsä Exel-taulukkolaskentaohjelman, mihin hän kirjoitti niiden it-yhtiöiden nimet, joille hän oli lähettänyt hakemuksensa. Toisessa sarakkeessa oli ruksi niistä, jotka olivat vastanneet. Rivi ei näyttänyt hyvältä.

"Ilmeisesti olin liian vanha, mutta sitä ei koskaan sanottu ääneen", toteaa Östman.

Hän sai sparrausta out placement -ammattilaiselta hakemuksen ja cv:n tekemisessä ja pakersi sinnikkäästi, kunnes päätti, että nyt on löydyttävä uusi vaihtoehto.

Östman aloitti veljensä rakennusfirmassa, missä asuntojen pintaremontit, kesämökkien ja terassien rakentaminen tuntuivat omalta. Käsillä tekeminen oli kulkenut perheessä – vaikka isä oli lääkäri – hänellä oli aina jonkin sortin rakennusprojekti menossa. Isänisä oli rakennusmestari ja äidinisä arkkitehti. Östmanin bravuurina veljensä rakennusfirmassa oli puolestaan terassien suunnittelu ja rakentaminen.

Diagnoosina välilevynsurkastuma

Jan Östman kertoo, että jossakin vaiheessa hän huomasi, kuinka sormenpäät alkoivat puutua. Lankkua ruuvatessa oli nojattava olkapäähän.

"Menin Husiin tutkimuksiin", sanoo Östman.

Neurologin viesti oli hänestä aluksi helpottava, koska toimenpide ei ollut tämän mielestä tarpeellinen. Kädethän toimivat, totesi lääkäri. Östman kuuli sairastavansa välilevynsurkastumaa, missä nikamat hankasivat hermoja.

56-vuotias Jan Östman on syystäkin tyytyväinen. Hän pääsi Eteran kuntoutuksen turvin takaisin työelämään.

"Jälkeenpäin suutuin siitä, että leikkaus jätettiin silloin tekemättä. En olisi menettänyt toimintakykyä kolmeksi vuodeksi. Petyin julkiseen terveydenhuoltoon", sanoo Östman.

Kymmenen hengen rakennusfirmassa kaikki tekevät kaikkea. Se tarkoittaa käytännössä nostamista, kantamista ja rakentamista. Hän jatkoi hommia, mutta lopulta vasen käsi halvaantui. Hermot olivat hankautuneet poikki.

"Kun avasin oven, piti heivata yläkautta kättäni", kertoo Östman.

Rakentamisura oli jätettävä

Jan Östman leikattiin heinäkuussa vuonna 2012 yksityisellä puolella. Ennuste leikkauksen tuloksesta on hyvä, mutta kuntoutuminen on edelleen hidasta. Vasta nyt hän pystyy käymään salilla ilman, että käsi alkaa täristä.

Leikkauksen jälkeen oli selvää, että rakennusfirmaan ei ollut enää asiaa. Sairauslomaa jatkettiin kuukauden jaksoissa.

Jälleen kerran piti miettiä, mitä tehdä seuraavaksi. Hakemusrumba it-alalle alkoi uudestaan.

"Vuodenvaihteessa 2012–2013 työterveyslääkäriasema Mehiläiseltä suositeltiin, että anoisin Eteralta kuntoutustukea", kertoo Östman.

Eteran kuntoutuksesta uuteen alkuun it-alalle

Työterveyshuoltaja lähetti anomuksen Eteraan ja Östmanin mukaan asiat alkoivat tämän jälkeen rullata vauhdikkaasti. Pian hän pääsi kirjoittamaan hakemuksia it-firmoihin, mutta tällä kerralla vastauksia tuli lähes tulvimalla.

"Kun kerroin hakemuksessa saaneeni Eteran kuntoutuspäätöksen, kiinnostus kokemustani kohtaan heräsi", sanoo Östman.

Hänet nappasi Intellipocketin omistaja Pekka Rehtijärvi. Östman sai yhdeksän kuukauden kuntoutuksen ajan työkyvyttömyyseläkkeen suuruista kuntoutustukea ja sen päälle 33 %:n kuntoutuskorotuksen. Yhtiö sai myynnin ja taloushallinnon ammattilaisen taloonsa. Mehiläisestä kävi työvalmentaja Kirsi Leppänen katsomassa säännöllisesti, miten kuntoutus ja koulutus sujuivat.

"Olin ollut neljä vuotta poissa it-kuviosta, ja ala on kehittynyt hurjasti. Pääsin sukeltamaan mobiiliapplikaatioihin."

Tällä hetkellä Östman on Intellipocketin leivissä ja vastaa myynnistä, uusista kanavista ja verkostoitumisesta.

Ilman Eteran tukea tilanne voisi olla hyvin erilainen. Östman on kiitollinen Eteran kannustuksesta ja joustavuudesta.

Jan Östman ehti karvaasti kokea ikäsyrjinnän todellisuuden hakiessaan lukuisia työpaikkoja pääsemättä edes haastatteluun.