Stressin hallinta on tärkeä taito

20.11.2017

Vanha sanonta hyvästä rengistä ja huonosta isännästä pätee hyvin stressiin, joka on myös tyypillisin syy unihäiriön taustalla. Nappaa tästä yksinkertaiset vinkit hyvän työpäivän ja yöunen avuksi.


Teksti Leeni Peltonen

Stressi on elimistölle luonnollinen reaktio, jota ilman emme tule toimeen. Haastavassa tilanteessa keskitämme voimat torjuvaan uhkaavaa vaaraa, ja stressi onkin viime kädessä henkiinjäämisen varmistamista.

 

Näin olemme evoluution myötä kehittyneet – jos äärimmäinen stressi tarkoitti joskus muinoin karhun kynsistä pakenemista, on työn aiheuttama pitkään jatkuva stressi nykyisin monen terveyttä uhkaava tekijä.

Stressi on psyykkinen tuntemus, jolla on vahvasti fysiologisia vaikutuksia: syke ja verenpaine nousevat, stressihormonien pitoisuus kasvaa ja koko keho virittyy taistele tai pakene -tilaan.

Jos stressi jatkuu pitkään, sillä on todettu olevan pitkäaikaisia, haitallisia vaikutuksia muun muassa muistiin. Jatkuva stressi on osatekijä myös monien fyysisien sairauksien taustalla.

Stressillä on paljon vaikutuksia myös aivojen toimintaan, sillä keho ja mieli ovat samaa pakettia. Kovan stressin vallitessa emme ole kovin luovia tai yhteistyökykyisiä, sillä keskitymme uhkaavasta tilanteesta selviytymiseen. 

Tauota työpäivä sopivasti

Kaikki stressi ei kuitenkaan ole negatiivista. Sopiva paine saa meidät työskentelemään kaikin voimin, pyrkimään yhdessä tavoitteeseen ja tekemään parhaamme. Miten stressi pysyisi työpäivän aikana ”hyvän puolella”?

Oman työpäivän suunnittelu on tärkeä työelämätaito. Älä anna sähköpostin tai palaverirumban hallita päivääsi vaan laita niille rajat mahdollisuuksien mukaan.

Aivotutkija, professori Minna Huotilainen Helsingin yliopistosta muistuttaa taukojen merkityksestä. Kovankin stressin kestää, kun sitä pätkii sopivasti. Vaikka moniin stressitekijöihin ei itse pysty vaikuttamaan, jokainen voi jollain lailla pitää huolta hyvinvoinnistaan myös työpäivän aikana.
 
"Lounastauko on tärkeä paitsi ruokailun myös sosiaalisen vuorovaikutuksen vuoksi. Yhdessä syöminen, juttelu ja nauraminen ovat tärkeitä hyvän työpäivän tekijöitä", Huotilainen sanoo.

"Muitakin taukoja pitää olla. Kävely vaikka konttorin ympäri tulostimelle tai kahvinkeittimelle antaa pienen hengähdystauon. Ikkunasta ulos tuijottelu tekee hyvää, ja pieni kävely ulkoilmassa vielä parempaa."

"Oman työpäivän suunnittelu on tärkeä työelämätaito. Älä anna sähköpostin tai palaverirumban hallita päivääsi vaan laita niille rajat mahdollisuuksien mukaan", Minna Huotilainen sanoo.

Palautumista olisi siis tärkeää tapahtua myös työpäivän aikana. Työmatkan – tai edes osan siitä – taittaminen jalan tai pyörällä on arkinen ja hyvä keino taltuttaa stressiä. Liikkuessa sekä mieli että keho rentoutuvat.

Viekö stressi yöunesi?

Stressikäyrän kohoaminen näkyy monella selvästi yöunen laadussa. Illalla uni ei tahdo tulla normaalisti, tai stressi herättää aamuyöstä pohtimaan ikäviä tai keskeneräisiä asioita. Stressi on tyypillisin syy niin sanottuun toiminnalliseen unettomuuteen, joka vaivaa ajoittain jopa joka kolmatta suomalaista.

Hyvä yöuni rakentuu pitkälti jo päivällä. Sopivasti taukoja ja palautumista sisältävä päivä on paras tae myös hyvälle yölle, sillä silloin elimistö ei joudu jatkuvan ylivireystilan valtaan.

Jos työpäivä on todella kiireinen ja stressaava, on erityisen tärkeää palautua vapaa-aikana. Sopivan kuormittava liikunta – laji josta oikeasti pidät – tekee hyvää. Muista myös, että liikunnan on tarkoitus palauttaa, ei lisätä stressiä!

Myös monet muut mukavat harrastukset ja yhdessäolo läheisten ihmisten kanssa laskevat stressitasoa. Lemmikit ovat tunnetusti tärkeitä stressinpurkajia. Suomalaiset ovat perinteisesti osanneet rauhoittua saunaa lämmittelemällä ja luonnossa liikkumalla, ja nämä konstit ovat edelleen hyviä keinoja, suorastaan terveystekoja.

Elämän tasapaino ei vaadi kalliita harrastuksia tai jatkuvaa menoa – päinvastoin. Kiireinen työelämä ja sosiaalisen median jatkuva käyttö vaativat vastapainokseen hiljaisuutta ja rauhoittumista. Niitäkin kannattaa opetella, jos taidot ovat päässeet unohtumaan!

5 vinkkiä stressin hallintaan

  1. Tauota työpäivää: muista lounas ja pikku hengähdystauot.
  2. Suunnittele työpäivää niin paljon kuin pystyt: merkitse kalenteriin myös ajatustyö. Koko ajan ei tarvitse olla kaikkien tavoitettavissa.
  3. Tee joka päivä edes vähän aikaa jotain pelkästään siksi, että se on kivaa.
  4. Laske kierroksia ennen nukkumaanmenoa, sulje sähköposti ja puhelin ajoissa.
  5. Arvosta itseäsi ja omaa hyvinvointiasi: ota vakavasti oireet, jotka kielivät liiasta stressistä.

Katso verkkoseminaari

Lisää asiaa stressistä, unesta ja hyvän elämän tasapainosta webinaarissa, jossa keskustelevat aivotutkija, professori Minna Huotilainen sekä jutun kirjoittaja, toimittaja ja tietokirjailija Leeni Peltonen.


 

 

 

 

 

 

 

« Palaa takaisin