Tiedätkö, millaista sairauspäivärahaa saat?

16.6.2017

Yrittäjänä voit saada Kelan sairauspäivärahaa ja osasairauspäivärahaa. Päivärahan määrä lasketaan YEL-työtulosi perusteella. Ajoittain kannattaakin pohtia, millaisella tulotasolla selviäisit pitkäaikaisen sairastumisen aikana.

Lakisääteinen yrittäjän eläkevakuutus on eläke- ja sosiaaliturvasi perusta. YEL-vakuutuksesi turvaa toimeentulosi vanhuuseläkkeellä, mutta myös sairastumisen, vanhempainvapaan, tapaturman, työttömyyden ja työkyvyttömyyden aikana.

"Liian pienet työtulot näkyvät yrittäjän sosiaaliturvassa. Eläkkeen lisäksi myös päivärahat jäävät pieniksi."

Oma sosiaaliturva kannattaa pitää riittävällä tasolla, jotta pitkäaikainen sairastuminen ei vaikeuta toimeentuloasi ja yrittäjätoimintaasi. Voit parantaa sosiaaliturvaasi nostamalla YEL-työtuloasi.

”YEL-vakuutus on hyvä sijoitus, sillä maksut voi vähentää täysimääräisenä verotuksessa. Karttuneen eläkkeen saa aina ostovoimaltaan arvonsa säilyttävänä, koska eläke on indeksisuojattu”, kertoo tuotepäällikkö Milla Vailaranta. Aloittavalle yrittäjälle Etera antaa 22 prosentin alennuksen YEL-maksuun.

Yrittäjän omavastuuaika on lyhyempi kuin työntekijällä

Sairauspäivärahaa haetaan Kelasta. Sairauspäiväjakson pituus on korkeintaan 300 päivää. Yrittäjällä omavastuuaika on sairastumispäivä ja sitä seuraavat kolme arkipäivää. Työntekijän omavastuuaika on sairastumisaika ja sitä seuraavat yhdeksän arkipäivää.

Voit hakea myös osasairauspäivärahaa esimerkiksi keventämään työhön paluuta pitkäaikaisen sairausjakson jälkeen. Osasairauspäivärahaa voi saada, vaikka olisit jo saanut enimmäisajan sairauspäivärahaa.

Jos sairastut, pärjäisitkö 1 200 € kuussa?

”Liian pienet työtulot näkyvät yrittäjän sosiaaliturvassa. Eläkkeen lisäksi myös päivärahat jäävät pieniksi”, Vailaranta sanoo. Yrittäjien keskimääräinen työtulo on noin 20 000 euroa.

Jos YEL-työtulo on 20 000 euroa, sairauspäivärahaa saa noin 1 180 euroa kuukaudessa. Jos todelliset vuosiansiot eroavat merkittävästi YEL-työtulosta ja olisivat esimerkiksi 40 000 euroa, tulonmenetys olisi noin 2 150 euroa kuussa. ”Tästä syystä olisi hyvä, että työtulo vastaisi todellisen työpanoksen ansioita”, Vailaranta korostaa.

YEL-työtulon korotus esimerkiksi 30 000 euroon merkitsisi jo 1 770 euron sairauspäivärahaa kuussa. Tällöin YEL-maksu nousisi noin 200 euroa kuussa.

Laskelma on suuntaa-antava ja pohjautuu oletukseen, että henkilö toimii päätoimisena yrittäjänä, eikä saa sairastuessaan muuta tuloa yrityksestään.

Kelan laskurilla voit kokeilla, millaista sairauspäivärahaa saat oman työtulosi perusteella. Myös Eteran yrittäjäpalvelu neuvoo sinua sopivan YEL-työtulon valinnassa.