Usein kysyttyä YEL-työtulosta

11.9.2015

YEL-työtulon mukaan lasketaan eläke- ja sosiaaliturvasi sekä YEL-maksusi. Se vaikuttaa 1.1.2016 alkaen myös työtapaturma- ja ammattitautilain perusteella maksettaviin ansionmenetyskorvauksiin ja eläkkeisiin. Työtulo kannattaa tarkastaa aika ajoin, jotta se vastaa nykytilannetta.

Yrittäjien työtulo on usein liian pieni suhteessa yrittäjän työpanoksen todelliseen arvoon. Keskimääräinen työtulo on noin kolmanneksen pienempi keskipalkkaan verrattuna. Yrittäjän sosiaaliturvan kannalta liian alhainen työtulo on iso ongelma, sillä eläkkeet ja päivärahat jäävät pieniksi.

Keräsimme usein kysyttyjä kysymyksiä YEL-työtulosta vastauksineen.

Kuinka määrittelen YEL-työtulon?

YEL-työtulolla arvioit oman työpanoksesi arvon. Lain mukaan työtulon on vastattava sellaista palkkaa, joka olisi maksettava, jos yrittäjän työhön palkattaisiin yhtä ammattitaitoinen henkilö. YEL-työtulo ei riipu siitä, millaista korvausta todellisuudessa nostat yrityksestäsi.

Työtulon määrittelyssä ei huomioida toiminnan kirjanpidollista voittoa tai tappiota.

Miten oma YEL-työtulo kannattaa arvioida?

YEL-työtulon määrittämisessä apua voi olla seuraavista kysymyksistä:

• Paljonko samaa työtä tekevälle sijaisellesi maksettaisiin kuukausipalkkaa? Kertomalla kuukausipalkan kahdellatoista saat sopivan työtulon.
  • Määrittelyssä voi auttaa myös tieto, että keskityötulo Suomessa on 22 000 euroa.
  • Mieti millä kuukausitasolla pärjäät, jos sairastut tai jäät eläkkeelle. Taulukosta näet arvion, millaista turvaa
    saat eri työtulolla.

Myös Eläketurvakeskuksen työtulo-ohjeesta voi tarkistaa ammattikohtaisia suosituksia YEL-työtulolle.
» Yrittäjän työtulo, Eläketurvakeskus

Eteran  YEL-laskurilla näet, millainen vaikutus korolla on vakuutusmaksuun. Laskuri käyttää vuoden 2015 loppuun asti perustekorkoa ja 2016 alkaen vakuutusmaksukorkoa.

» YEL-laskuri

Milloin voin muuttaa YEL-työtuloani?

YEL-työtuloa voit muuttaa milloin tahansa. Takautuvasti sitä ei kuitenkaan voi muuttaa. Jotta eläke- ja sosiaaliturvasi ovat riittävällä tasolla, YEL-työtulo kannattaa pitää ajan tasalla.

Työtulon tarkistaminen kannattaa tehdä ainakin silloin, kun yritystoiminta kasvaa tai supistuu tai kun oma työpanoksesi muuttuu joko pysyvästi tai tilapäisesti vähintään noin vuoden ajaksi (kuten äitiysloma). Toiminnan tilapäinen katkos tai verotettavan tulon vuosittaiset muutokset eivät kuitenkaan vaikuta työtuloosi.

Väliaikaisiin maksujen muutoksiin voit käyttää myös maksun joustoa ylös- tai alaspäin.

Miten muutan YEL-työtuloani?

YEL-työtuloa voit muuttaa kirjautumalla vakuutuspalveluumme tai lähettämällä yrittäjäpalveluumme sähköpostin (yel@etera.fi).

Miksi YEL-työtulon kannattaisi olla vähintään 12 325,55 euroa?

Työttömyysturvaan oikeuttavan YEL-työtulon alaraja on 12 325,55 euroa.  Jos työtulosi on tätä pienempi, et kerrytä työttömyyspäivärahan edellyttämää työssäoloaehtoa vuonna 2015, etkä voi liittyä yrittäjäkassan jäseneksi. Tällöin voit jäädä kokonaan työttömyysturvan ulkopuolelle.

Etkö löytänyt vastausta?

Lähetä viesti yrittäjäpalveluumme. Neuvomme sinua kaikissa YEL-vakuuttamiseen liittyvissä asioissa.

1. Kysy YEL:stä

2. Kysymys