Työeläkevakuutusyhtiöt Etera ja Ilmarinen yhdistyvät 1.1.2018. Yhtiöt muodostavat yhdistyessään vakavaraisen ja kustannustehokkaan työeläkeyhtiön, jolla on alan kilpailukykyisimmät asiakasedut. ​​

Eteran ja Ilmarisen hallitukset ja yhtiökokoukset ovat hyväksyneet yhdistymissopimuksen, jonka mukaan Etera sulautuu Ilmariseen. Finanssivalvonta on antanut suostumuksensa yhdistymiselle 11.10.2017.​​​​​​

Yhdistyminen ei edellytä asiakkailta toimenpiteitä

Yhdistyminen ei edellytä asiakkailta mitään toimenpiteitä, ja tiedotamme asiakkaille yhdistymisen etenemisestä. Eteran nykyiset asiakkaat jatkavat yhdistymisen jälkeen automaattisesti Ilmarisen asiakkaina, ja vakuutukset ja eläkkeenmaksu jatkuvat normaalisti.

Työhyvinvoinnin ja työkykyjohtamisen laadukkaat palvelut tulevat kaikkien asiakkaiden käyttöön. Yhtiön jakeluverkostoa tullaan kehittämään nykyisten ratkaisujen, digitaalisten kanavien ja alueellisen läsnäolon pohjalta.

Tässä ajassa elävä palveluyritys

Yhdistymisen tavoitteena on rakentaa tässä ajassa elävä innovatiivinen ja ketterä palveluyritys, joka tarjoaa entistä laadukkaammat ja monipuolisemmat palvelut.

  • ​​Yhdistynyt yhtiö huolehtii yhteensä yli 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta – vakuutettujen yhteismäärä on yli 675 000 ja eläkkeensaajien 460 000.​​
  • Yhtiön markkinaosuus vakuutusmaksutulosta olisi 37 prosenttia. Yhdistynyt yhtiö on asiakasmäärällä ja vakuutusmaksutulolla mitattuna Suomen suurin yksityisten alojen työeläkevakuuttaja.
  • Yhdistyneen yhtiön eläkevarat ovat yli 44 miljardia euroa. Yhtiöllä säilyy vahva ja monipuolinen rooli sijoitusmarkkinoilla sekä Suomessa että kansainvälisesti. Yhtiö on myös merkittävä kiinteistösijoittaja ja kasvuyritysten rahoittaja Suomessa.​
​​

​Ajankohtaista

​» 11.10.2017Finanssivalvonta hyväksyi Ilmarisen ja Eteran yhdistymisen
​» 25.9.2017 ”Uskon, että yhdistyminen on hyvä veto” – Ilmarisen ja Eteran yhdistyminen kiinnostaa Eteran asiakkaita
» 14.9.2017 Ilmarisen yhtiökokous ​päätti yhdistymisestä Eteran kanssa​​
​» 12.9.2017 Eteran yhtiökokous hyväksyi Eteran ja Ilmarisen yhdistymissuunnitelman
» 29.6.2017 Etera ja Ilmarinen yhdistyvät - asiakkaat hyötyvät parantuvasta kustannustehokkuudesta

Kysymyksiä ja vastauksia

Pitääkö yritykseni tehdä jotain yhdistymisen vuoksi?

Yhdistyminen ei vaadi asiakkaalta tai tilitoimistolta mitään  toimenpiteitä. Asiakkaille tullaan tiedottamaan prosessin etenemisen eri vaiheista.

Eteran nykyiset asiakkaat siirtyvät yhdistymisen jälkeen Ilmarisen asiakkaiksi, ja vakuutukset ja eläkkeenmaksu jatkuvat normaalisti.

Olen antanut valtakirjalla tilitoimistolle oikeuden vakuutusasioiden hoitamiseksi Eterassa. Onko valtakirja pätevä jatkossa myös Ilmarisessa?

Yhdistyminen ei aiheuta asiakkaille toimenpiteitä. Myös nykyiset valtakirjat tilitoimiston kanssa pätevät Ilmarisessa.

Miten asiakas hyötyy yhdistymisestä?

Molempien yhtiöiden vahvuudet yhdistämällä tavoitteena on rakentaa innovatiivinen ja ketterä palveluyritys, joka tarjoaa entistäkin monipuolisemmat palvelut.

Työhyvinvoinnin ja työkykyjohtamisen laadukkaat palvelut tulevat kaikkien asiakkaiden käyttöön. Yhtiön jakeluverkostoa tullaan kehittämään nykyisten ratkaisujen, digitaalisten kanavien ja alueellisen läsnäolon pohjalta.

Yhdistymisessä saavutettavat synergiaedut hyödyttävät molempien yhtiöiden asiakkaita. Yhdistyneeseen yhtiöön tulee vahvaa osaamista kaikenkokoisten yritysten ja yrittäjien vakuuttamisesta sekä monien alojen erityisasiantuntemusta. Lisäksi yritysjärjestelyn myötä koko työeläkejärjestelmän kustannustehokkuus paranee merkittävästi ja alan vakavaraisuus kokonaisuutena vahvistuu. Järjestelystä hyötyvät siten niin vakuutuksenottajat kuin vakuutetutkin.

 

 

Muuttuvatko verkkopalvelun tunnukset vuoden vaihteessa?

1.1.2018 alkaen kirjaudut nykyisillä verkkopalvelun tunnuksillasi osoitteesssa ilmarinen.fi hoitamaan vakuutusasioitasi.

Katso ohjeet »

Voinko yhä tehdä kuukausi-ilmoituksia vuonna 2018?

Kuukausi-ilmoittaminen säilyy ennallaan. 1.1.2018 alkaen Eteran asiakkaat kirjautuvat nykyisillä tunnuksillaan osoitteessa ilmarinen.fi. Verkkopalvelussa on käytössäsi edelleen samat tutut  asiointipalvelut.

» Katso ohjeet

Vuoden 2019 alusta alkaen kaikki yritykset tekevät palkkailmoitukset kansalliseen tulorekisteriin.

» Lisätietoa tulorekisteristä.

  

Minne teen vuosi-ilmoituksen vuoden vaihteen jälkeen?

Teet vuosi-ilmoituksen 31.12.2017 saakka  tunnistautumalla Eteran verkkopalveluun osoitteessa etera.fi.

1.1.2018 alkaen kirjaudut nykyisillä tunnuksillasi verkkopalveluumme osoitteessa ilmarinen.fi. Verkkopalvelussa on käytössäsi edelleen samat tutut  asiointipalvelut. 

» Katso ohjeet kirjautumiseen Ilmarisen sivuilla 

Vuoden 2019 alusta alkaen kaikki yritykset ryhtyvät tekemään palkkailmoitukset kansalliseen tulorekisteriin.

» Lisätietoa tulorekisteristä

   

Mitkä ovat asiakaspalvelun ja yrittäjäpalvelun puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet vuodenvaihteen jälkeen?

​Vuodenvaihteessa asiakaspalvelun yhteystietoihin ei tule muutosta. Eteran asiakkaat ottavat yhteyttä asiakaspalveluun sähköpostitse asiakaspalvelu@etera.fi, puh. 010 553 3030, arkisin klo 8–16.

Yrittäjäpalvelumme palvelee sähköpostitse yel@etera.fi, puh 010 553 3035, arkisin klo 8–16.

Miten yhdistyminen näkyy vakuutusmaksuissa?

Yhdistyneen yhtiön kustannustehokkuus sekä vahva vakavaraisuus mahdollistavat entistä paremmat asiakashyvitykset Eteran nykyisille asiakkaille.

​Onko yhdistymisellä vaikutuksia vakuutettujen tai eläkkeensaajien asemaan?

Eteran nykyiset asiakkaat siirtyvät yhdistymisen jälkeen Ilmarisen asiakkaiksi, ja vakuutukset ja eläkkeenmaksu jatkuvat normaalisti.